2013. június 1., szombat

Ehető, süthető házi gyurma

Aki költözik, az pakol. Aki pakol, az elrak olyasmit is, amire éppen szükség lenne még. És többszörösen rácáfol arra az elvre, hogy ami nem volt a kezében az elmúlt egy évben, az nyugodtan kidobható. Pl. elteszem a kenyérsütő gép magadagolóját, tekintettel arra, hogy vásárlás óta egyszer sem használtam, erre következő nap kezembe kerül két üveg napraforgó és tökmag, milyen jó lenne elsütni kenyerekbe még költözés előtt...

A gyurmánk is kitüntetett helyet foglal el a gyerekszobában. Vannak hetek, hogy mindennap előkerül, vannak hetek (sűrűbben), hogy egyáltalán nem. Mivel ez utóbbi heteket éljük, úgy 10 nappal a költözés előtt bedobozoltam, mert az egyik kartonban pontosan akkor hely maradt ki, mint a gyurmás doboz.

Azt az egyet nem vettem számításba, hogy az időjárás a következő 10 napban Noé rémálmait is megcáfolná, nemhogy az enyémet, és a 10 napba eső hosszúhétvége során nemcsak, hogy szakadatlanul esik (kis szitálás a Petinek nem eső, esőcuccban kiválóan tud ilyenkor is motorozni), hanem szakad, közben viharos szél fúj, és június 1-jén még fűtendő lakásban ébredünk.

Szóval természetesen Simi előállt gyurmázási szándékával, és aki ismeri, az tudja, hogy a Simi nemcsak úgy "előáll", hanem tulajdonképpen visítva követel, és semmi empátiát nem tanúsít sem a költözés, sem a pakolás iránt, amikor a játékairól van szó. Hát beugrott a "sóliszt" gyurma. Nem azért, mert ilyesmivel játszóttam volna, hanem azért, mert a Teletubbies egyik részében nagyon jól eljátszanak ilyesmivel. Rágugliztam, sok só kell bele, és itt a hosszúhétévégn nem lehet csak úgy lerohanni sóért, ha kifogy (csütörtök egyházi ünnep volt, így csütörtöktől hétfőig vagyunk itthon), mert inden szigorúan zárva van. Viszont eszembe ötlött, hogy egy finom kelt tészta igen jól gyurmázható, ráadásul a végén meg is tudnánk kóstolni a belőle készült alkotásokat, a gyerekek úgyis állatokat vagy ételeket szeretnek gyurmázni. Bár nálunk megy a szemgolyó, állkapocs, vese, tüdő is, nyitott Sobotta anatómiai atlaszból, de mivel azt is rég elraktam már (Bocs M.), reméltem, hogy erre ma nem kerül sor, és nem kell kötőhártyát uzsonnáznom.(Fúj.)

Szóval egy egyszerű pizzatésztát választottam, abba ugyanis nem kell semmi kényes vagy drága dolog, viszont a gyúrás és a kelesztés sem túl kényes, pláne száraz élesztővel. Így azután, mire ősszegyúrtam az ételszinezékre, ki is lett dolgozva, kelesztésnem pedig pont megfelelt a gyurmázásra szánt idő. És nagyon szépek lettek a kis kisült dolgok, egytől egyig elfogyott, amint kihűlt annyira, hogy fel lehessen tálalni. Gondoltam megosztom a világhálón, mert kerestem süthető gyurmára receptet, és nem találtam ám!

Egy gyereknyi adaghoz (ami minimum duplázható nagyobb társaság esetén)

250 g finomliszt
1,5 dl langyos víz
1,5 ek olaj (nem feltétlenül kell olívaolaj, tekintettel arra, hogy úgysem friss bazsalikommal és napos szárított paradicsommal végzi)
1 ek cukor
0,5 ek só

(Jó) pár csepp ételszínezék (természetesen elhagyható, ezért nem vettem volna külön)

A hozzávalókat gyúródeszkán alaposan összegyúrjuk. Addig gyúrjuk, hogy az ételszínező egyenletes színt alakítson ki, és a massza is könnyen formázható, iszonylag puha legyen ( a kelt tészta a gyúrás során először elegyedik, utána keményedik, végül pedig puhává és nyújtható válik a kezünk alatt, ahogyan a sikérszálak elkezdenek megnyúlni).

A gyúródeszka mehet az asztalra, leülhet mellé a gyerek, és kaphat mindenféle konyhai játékot hozzá (pl. gyermeknyújtófát, kekeszszaggaókat, babakéseket, ha nem pakoltam volna el...)

Ha a játékot megúnja, pakolja sütőpapírral bélelt tepsibe az alkotásokat, és hozza ki a konyhába, amit 5 perc alatt 175 fokra előmelegített sütőben  15-20 perc alatt meg tudunk neki sütni.

Ha kis lyukakat szúrunk a nyers tésztába, az el nem fogyott alkotásokat felfűzve díszíthetjük a gyerekszobát vagy a konyhát is.

1 megjegyzés:

  1. isteni otlet!!!!!!!like!-koltam es esoso d.u.szinezok nelkul/nem ismerem! meg?/el lehet jatszani vele. talan a kai is fog enni belole!szegeny ti/eso/ suuc6 a koltozeshez!/s...hollandul sok sikert!

    VálaszTörlés